In Nederland rijden er wel 7 miljoen auto’s rond. Grote, Kleine, Dure en goedkope zo kun je nog wel veel meer soorten opnoemen. Een auto is natuurlijk een vervoermiddel en dat gaat op een gegeven moment stuk. Doordat auto’s stuk gaan en gevaarlijk kunnen worden op de weg heeft de overheid de APK keuring bedacht. Die APK keuring is bedacht voor de veiligheid van de burgers en jou zelf. Wanneer een auto oud is en veel kilometers heeft gereden moet je de auto opnieuw laten keuren. Als de auto te oud is en niet meer door de keuring heen komt. Dan moet je hem verkopen als sloopauto of je moet hem laten repareren zodat de auto er de volgende keer wel door de keuring heen komt. Als dat ook niet meer kan en de dagwaarde van de auto lager ligt dan de reparatiekosten dan wordt de auto bestempeld als sloopauto. Deze auto kun je zelf verkopen alleen dan moet je wel geduld hebben want dat gaat tijd kosten. De tweede optie is dat je hem aan een autosloperij kan verkopen. Die halen de belangrijke onderdelen eronderuit en de rest wordt gerecycled. 

Wanneer is je auto een sloopauto 

Zoals hierboven verteld komt er aan elke auto een einde van hun levensjaren en wordt de auto een sloopauto. Maar wanneer is een auto nou een sloopauto? Als een auto niet meer door de APK keuring heen komt en de auto niet meer gemaakt worden dan is het een sloopauto. Dit betekent niet dat de auto niet meer kan rijden, maar het houd in dat hij een WOK status heeft en dus niet meer veilig is op de weg ook is deze auto verboden om op de weg te komen. De onderdelen van de auto kunnen nog in goede staat zijn. Die worden dan verkocht aan mensen die vraag hebben naar die onderdelen en dat kan nog geld opleveren.

Wat doet de sloperij 

De sloperij is een bedrijf die alle belangrijke onderdelen uit een auto haalt die vervolgens nagekeken worden. Als dat goed is gaan ze naar een opslag daar verkopen ze de onderdelen weer door aan personen die de onderdelen nodig hebben. De rest van de auto wordt gerecycled zoals oud ijzer dat kan nog veel worden hergebruikt. Voor dit alles krijg je natuurlijk een kleine vergoeding, deze vergoeding zal niet heel hoog zijn de meeste zijn tussen de 150 en de 1000 euro. Het hangt ervan af hoe zwaar de auto is en hoeveel oud ijzer het oplevert.